Loimaan kaupunginvaltuuston päätös pakolaisten kuntaan sijoittamisesta

Loimaan kaupunginvaltuusto kokoontui maanantaina 23.5. päättämään mm. pakolaisten kuntaan osoittamisesta ja kotouttamisen edistämisestä.

Valtuutettu Arvo Heikkilä (ps) esitti, että Loimaalle sijoitettaisiin 20 pakolaista esitetyn 40 sijaan ja asiasta järjestettäisiin suljettu lippuäänestys. Tätä esitystä ei kannatettu.

Valtuutettu Ketonen (ps) esitti kokouksen kuluessa suoran kysymyksen: “Jos ajatellaan, että korvaukset kattaisivat vain noin 50 % kustannuksista (Kuntaliiton tiedote 11.5.2016) ja perheiden koko saattaa olla jopa 6-10 henkilöä/pakolainen, niin onko kaupungin vastuulle jäävien kustannusten todellista suuruutta edes arvioitu? Miten niihin on varauduttu tai miten ne tullaan rahoittamaan?” Valtuuston puheenjohtaja Tarja Mäki-Punto-Ristanen tiedusteli, haluavatko paikalla olevat viranhaltijat vastata esitettyyn kysymykseen. Saliin laskeutui syvä hiljaisuus, viranhaltijat (kaupunginjohtaja, kehittämisjohtaja, sosiaali- ja terveysjohtaja) eivät olleet halukkaita vastaamaan.

Valtuutettu Hiukkanen (ps) esitti, että asia jätetään pöydälle, koska todellisia kustannuksia ei ole selvillä. Valtuutettu Lahtinen (ps, sit.) kannatti esitystä.

Äänestyksessä pöydälle jättämisestä annettiin 38 JAA-ääntä ja 4 EI-ääntä (Hiukkanen, Ketonen, Lahtinen, Rajamäki). Asian käsittelyä jatkettiin.

Valtuutettu Lahtinen esitti, että sopimusta ei hyväksytä, valtuutettu Hiukkanen kannatti esitystä.

Äänestyksessä sopimuksen hyväksymisestä annettiin 37 JAA-ääntä, 4 EI-ääntä (Hiukkanen, Ketonen, Lahtinen, Rajamäki) ja 1 TYHJÄ (Arvo Heikkilä). Näin ollen kaupunginhallituksen esitys tuli hyväksytyksi. Loimaa vastaanottaa vuosina 2016-2018 vuosittain noin 10 henkilöä, kuitenkin yhteensä 40 pakolaista ja vuonna 2016 sijoitettavat pakolaiset ovat ilman huoltajaa tulleita 16-18-vuotiaita nuoria, joita varten perustetaan 7-paikkainen perheryhmäkoti. Kaupunginhallitus päättää erikseen pakolaisten vastaanottoa koskevien sopimusten hyväksymisestä. Hallitus voi tarvittaessa delegoida ilman huoltajaa tulleiden alaikäisten perheryhmäkotia ja tuettua asumista koskevien sopimusten hyväksymisen viranhaltijoille.

Kirjoitettu 23.5.2016