Vuoden 2016 puheenjohtajan ajatuksia

Loimaan Perussuomalaiset ry:n syyskokous kokoontui marraskuun alussa pohtimaan yhdistyksen ensi vuoden toimintaa ja valitsemaan uuden puheenjohtajan. Olen jo useamman vuoden toiminut Loimaan yhdistyksen sihteerinä, puuhanaisena ja yhdistyksen linkkinä piirijärjestön suuntaan. Tällä kertaa syyskokous valitsi minut yksimielisesti puheenjohtajaksi vuodelle 2016. Tämä on minulle suuri kunnia ja lähden innolla suuntaamaan uusiin haasteisiin yhdistyksemme ensimmäisenä naispuheenjohtajana. Koen, että valinnallani on arvoa myös puolueemme imagon kannalta Loimaalla. Vieläkin kun vallalla tuntuu olevan ajatus, että Perussuomalaiset on vanhojen miesten puolue.

Poliittinen tilanne niin Suomessa kuin maailmallakin on kovin epävarma. Vielä on täysin mahdotonta ennustaa, miten maailma makaa sillä hetkellä, kun puheenjohtajapestini alkaa. Suurimpina murheinamme ovat taloustilanne, turvapaikanhakijat ja terrorismi. Suomen talous on huonolla tolalla ja hallitus on joutunut tekemään kovia päätöksiä. Hallituksessa istuu kolme kovin erilaista puoluetta ja kaikki ovat joutuneet tekemään kompromisseja. Puolin ja toisin on joustettu, mutta kaikkien kädenjälki näkyy hallitusohjelmassa. Tätä kirjoittaessani päällimmäisenä nousee esiin ajatus eläkeläisten asumistuen leikkauksen perumisesta. Luonnollisesti oppositiopuolueet tästä yrittävät ottaa kunniaa ja valtamediamme tämän heille mieluusti näyttävät suovan. Tämä asia on kuitenkin päätetty hallituksessa sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylän johdolla.

Turvapaikkabisnes on raakaa peliä, jonka sivutuotteena rauhallisiin länsimaihin pääsee muiden vanavedessä Isiksen riveissä olevia terroristinalkuja. Kuntien mielipidettä hätämajoitus- tai vastaanottokeskuskysymyksiin ei kysytä ja jos jossain kysytäänkin, niin mielipiteestä ei välitetä. Ainahan asiasta voidaan äänestyttää uudestaan niin kauan, kunnes päätös oikeita tahoja miellyttää. Näinhän toimittiin Forssassakin. Siellä turvattomuus on lisääntynyt ja erityisesti naiset ja lapset ovat olleet uhattuina useampaan otteeseen. Loimaalla ei ole vielä ollut suurempia ongelmia, häiriöitä Vesihovissa ja koulumatkalaisten seuraamista, nämä on kantautunut minun silmiini ja korviini. Nyt kuitenkin pelonsekaisin tuntein odotamme, milloin Alastarolle saapuu vuokra-asuntojen täytettä. Täällä lapset ovat tottuneet kulkemaan rauhassa koulumatkansa ja koulun jälkeen kavereiden luo yksin tai porukalla. Naiset ovat voineet lenkkeillä yksin pimeäänkin aikaan tarvitsematta pelätä. Kyllä, neljän lapsen äitinä myönnän, että minua pelottaa. Tämän henkilökohtaisen pelon lisäksi mietityttää yleinen turvallisuus. Suomessa on iso joukko henkilöitä, joilla on linkkejä Isis-järjestöön. Rajoillamme ei vieläkään olla riittävän tarkkoina maahantulijoiden tarkastuksissa eikä toimivia pikakäännytyksiä käytetä. Myös Euroopan ulkorajat vuotavat kuin seula, ne olisi pikaisesti suljettava, ennen ongelmien totaalista räjähtämistä käsiin. On turha heilutella natsi- ja rasistikortteja ja loputtomiin vain “suvaita”, ei voi auttaa toisia, jos ei omat asiat ole kunnossa. Miettikääpä vaikka lentokoneen turvaohjeita; onnettomuustilanteessa pue ensin happinaamari itsellesi ja auta sen jälkeen muita. Jos et ole itse toimintakykyinen, et pysty pelastamaan ketään, et edes itseäsi. Kyllä meidän on ensin hoidettava oman maan kansalaisten asiat kuntoon ja sen jälkeen pystymme auttamaan muita.

Perussuomalaisten ja sitoutumattomien valtuustoryhmässä on pohdittu tätä asiaa myös ennen eilistä kaupunginvaltuuston kokousta. Ryhmäpuheenvuorossamme talousarvioon liittyen teimme selväksi, että Loimaan Perussuomalaiset ei hyväksy vastaanottokeskuksen perustamista Alastarolle. Kenelläkään ei ole ollut antaa selvitystä esimerkiksi lääkäripulassa painiskelevan kaupungin lääkäripalvelujen riittävyydestä Alastarolla, mikäli väkiluku yhtäkkiä kasvaa lähes 200 hengellä. Tai mistä tehdään riittävät resurssit koulupuolelle, mikäli tänne tulisi lukuisia lapsiperheitä? Entä tulkkipalvelut?

Loimaallakin on rankka vuosi edessä eikä Perussuomalaisetkaan tule pääsemään helpolla. Olemme valmiita seisomaan ajatustemme takana ja puolustamaan kuntalaisten etua parhaan kykymme mukaan. Muutoksia varmasti tulee kaupungissa ensi vuonnakin, mutta kaikki muutokset eivät aina ole pahasta. Maalaisjärjellä tehdyt päätökset kestävät päivänvalon ja tarkastelua pidemmänkin ajan kuluttua. Tulevana puheenjohtajana toivon, että kuntalaiset ovat meihin yhdistyksen hallituksen jäseniin tai valtuutettuihin yhteydessä aktiivisesti asiassa kuin asiassa, on kyseessä sitten idea, josta voisi tehdä valtuustoaloitteen, jokin epäkohta, mikä olisi syytä viedä lautakunnan tarkasteltavaksi tai jotain muuta.

Rauhallista ja turvallista joulun odotusta toivotellen

Tuija Ketonen