Perussuomalaisten ja sitoutumattomien valtuustoaloite 19.5.2014

Maanantaina 19.5.2014 Loimaan kaupunginvaltuuston kokouksessa valtuustoryhmämme jätti valtuustoaloitteen jo kokouksen aikana paljon puhuttaneesta aiheesta. Alla aloite kokonaisuudessaan.

VALTUUSTOALOITE: Kaupungin energiankulutuksen vähentäminen

Loimaan kaupungin rakennusten energiankulutus nousi vuodesta 2011 vuoteen 2012 4,6 % sähkön ja 7,8 % lämmityksen osalta. Nousua sähkönkulutuksessa vuodelle 2013 oli jälleen, tällä kertaa huimat 8,9 %. Lämmityksen osalta vuonna 2013 päästiin -3,1 % lukemiin. Kuntien energiatehokkuussopimusten tavoitteena on 9 % säästö vuoteen 2016 mennessä.

Loimaalla on esimerkiksi lukuisia kouluja ja liikuntatiloja, joissa ei ole toimintaa yöaikaan, kaikissa ei iltaisinkaan. Näissä voisi käyttöajan ulkopuolella laskea lämpötilaa muutamalla asteella. Valaistuksen suunnittelullakin on mahdollista saada säästöjä. Lamppujen vaihtaminen led-lamppuihin normaalin vaihdon yhteydessä sekä valojen sammuttamisen edellyttäminen käyttäjiltä (esimerkkinä Alastaro-halli, missä käyttäjät eivät sammuta valoja lähtiessään) toisivat säästöä sähkönkulutukseen.

Aloite

Esitämme, että Loimaalla siirrytään vähitellen led-lamppujen käyttöön ja kaupungin tilojen käyttäjiltä edellytetään valojen sammuttamisesta huolehtimista. Kaupungin tulee selvittää, minkä kaikkien tilojen lämpötilaa voi säätää yö- ja loma-aikoina muutaman asteen matalammaksi ja ryhtyä toimeen energiankulutuksen laskemiseksi.

Kirjoitettu 20.5.2014